- Sperre mistet eller stjålet kort
Du kan sperre mistet eller stjålet kort selv i mobilbanken og i nettbanken:
- Logg inn og klikk på det aktuelle kortet
- Velg Sperre eller avslutte og du får frem flere valg
- Klikk på det som passer for din situasjon
Trenger du hjelp kan du ringe vår døgnåpne sperretjeneste på telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu
- Aktivere nytt kort før bruk
Første gang du bruker kortet må du av sikkerhetsmessige årsaker aktivere det. Dette gjør du enten ved å bruke PIN-koden i butikk eller minibank, eller ved netthandel som krever bekreftelse med BankID. Har du kort fra før, har du samme PIN-kode som tidligere.
- Se PIN-kode til kort
Den 4-sifrede koden til kortene dine finner du i mobilbanken og i nettbanken. Velg det aktuelle kortet og trykk på PIN-kode.
Når du bestiller nytt kort og har kort fra før, vil det nye kortet få samme PIN-kode som tidligere.
- Endre beløpsgrenser på kort
Beløpsgrenser på kort kan du endre selv i mobilbanken og i nettbanken.
Slik gjør du i mobilbanken:
- Klikk på det aktuelle kortet
- Velg Innstillinger
Slik gjør du i nettbanken:
- Klikk på det aktuelle kortet
- Under Kortopplysninger velger du Rediger
- Avvist betaling ved kjøp på Internett
EUs betalingsdirektiv (PSD2) stiller nye krav til sikkerhet ved betaling med kort på Internett fra 1. januar 2021. Det innebærer at betaling med kort ved netthandel innenfor EU og EØS området skal gjennomføres med sterk kundeautentisering.
Når du skal handle på nett vil hovedregelen være at du blir bedt om å bekrefte betalingen med 3-D Secure, som er den globale standarden som bankene og brukerstedene bruker for å sikre sterk kundeautentisering. Det betyr at nettbutikken må støtte 3-D Secure for at en handel skal gjennomføres. I de tilfellene hvor en nettbutikk ikke tilfredsstiller 3-D Secure standarden, kan betalingen bli avvist.
Ved gjentagende betalinger ved netthandel, som for eksempel til Netflix eller Spotify, må den første transaksjonen bekreftes med 3-D Secure.
- Overføring fra kredittkort til konto
Første gangen du skal overføre fra kredittkortet ditt til en av dine kontoer må du gjøre det i nettbanken.
Slik gjør du:
- Logg inn i nettbanken, trykk på kredittkortet og velg knappen "Overfør fra nytt kredittkort". Du kommer automatisk til gammel nettbank hvor du skal registrere en overføring fra kredittkortet.
- Velg "Overfør fra nytt kredittkort" i nedtrekksmenyen og følg anvisningene som kommer.
Neste gang du skal gjøre en overføring fra kredittkort til konto, kan du gjøre det som en vanlig overføring mellom kontoene dine. Kredittkortet kommer opp i listen "Fra konto". Da kan du bruke både nettbanken og mobilbanken til overføringen.
- Avslutte kort som ikke er i bruk
Dette kan du gjøre veldig enkelt selv i mobilbanken eller i nettbanken. Trykk på kortet du ønsker å avslutte og velg "Sperre eller avslutte".
Hvis du ikke bruker mobilbanken eller nettbanken, kan du gå hit: Avslutte kort som ikke er i bruk
- Søk om kredittkort
Du kan søke om kredittkort i mobilbanken eller i nettbanken. Gå til Tjenester, velg Kort og deretter Kredittkort. Der kan du også søke om tilleggskort.
- Høyere kredittgrense på kredittkort
Hvis du ønsker en høyere kredittgrense på kredittkortet ditt, kan du søke om dette i mobilbanken eller i nettbanken. Gå til Tjenester, velg Kort og deretter Søk om utvidet kreditt.
- Kortreklamasjon
Dersom du har handlet med Nordea bankkort eller Nordea kredittkort og selger ikke ivaretar sine forpliktelser, kan du fremme krav til Nordea om å få dekket tapet. Her kan du lese om hva som dekkes og hvordan du skal gå frem for å sende inn et krav om refusjon - se Kortreklamasjon og melding av skade
Du kan melde krav direkte i mobilbanken også. Trykk på det aktuelle kortet og deretter på "Sperre eller avslutte". Der finner du valget "Reklamere på en transaksjon" - følg anvisningene som kommer på skjermen.
- Endre bruksområde på kort
Bruksområde på kort kan du endre selv i mobilbanken og nettbanken.
Slik gjør du i mobilbanken:
- Velg det aktuelle kortet
- Trykk på Innstillinger
- Velg Bruksområde
Slik gjør du i nettbanken:
- Velg det aktuelle kortet
- Trykk på Redigere under kortopplysninger
- Ekstra innbetaling på kredittkort
Slik gjør du en innbetaling til kredittkortet utenom det vanlige fakturaforfallet:
I mobilbanken:
- Trykk på kredittkortet og velg Tilbakebetal.
- Følg veiledningen som kommer.
- Du kan angi beløpet selv.
Innbetalingen vil bli synlig på kredittkortkontoen om 1-2 dager. Merk at denne funksjonen ikke er tilgjengelig for deg som bruker tilleggskort.
I nettbanken:
- Gå til Betalinger og velg Ny betaling
- Benytt Kontonummer 6003.06.51459 og KID-nummer for ekstra innbetaling.
- Start en chat med Nova og be om KID-nummeret til ditt kredittkort.
Alternativt finner du KID-nummeret på en tidligere faktura du har mottatt fra oss.
- Nordea Premium kredittkort og tilgang til flyplasslounger
Med kredittkortet Nordea Premium får du tilgang til 4 gratisbesøk i året på flyplasslounger merket med LoungeKey. Hvis du har med deg en person tilsvarer det to besøk. Les mer om hvordan tilgang til flyplasslounger med kredittkortet fungerer.
- Sperre elektroniske kort ved tap av mobil eller smartklokke
Hvis du har mistet eller blitt frastålet mobil eller klokke med betalingsfunksjon, ber vi deg kontakte oss på chat eller telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu. Vi vil sperre de elektroniske versjonene av Nordea-kortene dine. De fysiske kortene vil fungere som normalt.
- Betale med mobilen
Slik kommer du i gang med Apple Pay
Slik kommer du i gang med Google Pay
Slik kommer du i gang med Samsung Pay
- Avvist betaling i terminaler hvor det ikke er mulig å taste PIN
Det er ikke lenger mulig å betale med chipkort i terminaler uten å taste PIN-koden. Dette skyldes nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Du kan derfor oppleve problemer ved enkelte brus/kaffe- og parkeringsautomater.
- Sterk kundeautentisering ved betaling
Sterk kundeautentisering betyr at du identifiserer deg ved hjelp av to av følgende tre elementer:
- Eiendel: Noe som bare du har. For eksempel: betalingskort, kodebrikke, telefon eller nettbrett
- Unik egenskap: Noe bare du er/besitter. For eksempel: Ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk
- Kunnskap: Noe bare du vet. For eksempel: PIN eller passord
Både BankID, BankID på mobil og Nordea ID ansees som sterk kundeautentisering ved betaling.
- Flystreik, kø og forsinkelser - dine rettigheter
Les om hva du har krav på hvis flyet ditt er kansellert - dine rettigheter