Betalingstjenestedirektivet PSD2 - Hva betyr det for deg?

Nye betalingsregler i EU vil gi deg som kunde nye muligheter. Nå kan du åpne og dele kontoene dine med aktører utenfor Nordea. Snart vil du også få mulighet til å se kontoer du har utenfor Nordea i nett- og mobilbanken vår. I denne forbindelse har vi oppdatert vilkårene for innskudd og betalingstjenester.

Kort og betaling 

Fra 1. januar 2021 er det et krav om at sterk kundeautentisering (SKA) må benyttes når kort skal brukes som betalingsmiddel på netthandel. 

De nye reglene gjelder både for de som utsteder betalingskort og for nettbutikker og brukersteder som tar imot kortbetaling. Netthandel på brukersteder som ikke har lagt til rette for nye regler vil derfor dessverre ikke kunne gjennomføres. 

For deg som kunde betyr dette at du oftere må bekrefte kjøp på nett og i apper med BankID, BankID på mobil eller Nordea ID. 

Det vil fortsatt være tilfeller der du ikke trenger identifisering med sterk kundeautentisering – i hovedsak for beløp under 300 kroner. 

Ved innføring av PSD2 er det også gjort andre tiltak for å sikre deg som kortholder:

Kortet må aktiveres før bruk: Nye bankkort og kredittkort er inaktive når du mottar dem. Kortet aktiveres første gang du bruker det, enten ved å bruke chip og PIN-koden (i butikk) eller BankID/ BankID på mobil (på nett)

• PIN-koden til alle Nordea-kortene finner du i mobilbanken

Hva er 3D secure?

Sterk kundeautentisering er tiltak som er satt i kraft for å gjøre betalinger på nettet sikrere.  

Når du handler på nett blir du bedt om å bekrefte betalingen med 3D Secure.  

3D Secure er den globale standarden som bankene og brukerstedene bruker for å sikre sterk kundeautentisering. Det betyr at nettbutikken må støtte 3D Secure for at en handel skal gjennomføres

I de tilfellene hvor en nettbutikk ikke oppfyller de nye kravene (det vil si, ikke støtter 3D Secure standarden) kan betalingen bli avvist. For deg som kortholder betyr 3D Secure normalt at du ved netthandel godkjenner kjøpet ved hjelp av oppgitt kortinformasjon og bruk av BankID/BankID på mobil eller Nordea ID som tilfredsstiller kravene til sterk kundeautentisering

Hva er  sterk kundeautentisering?

Sterk kundeautentisering er tiltak som er satt i kraft for å gjøre betalinger på nettet sikrere. 

Regelverket krever at kunden bekrefter sin identitet ved hjelp av BankID, BankID på mobil eller Nordea ID når de gjennomfører et kjøp på nettet. Målet er å redusere svindel. Det betyr at du identifiserer deg ved hjelp av to av følgende tre elementer: 

  • Eiendel: Noe som bare du har (betalingskort, kodebrikke, telefon eller nettbrett)
  • Unik egenskap: Noe bare du er/besitter (ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk)
  • Kunnskap: Noe bare du vet (PIN-kode eller passord)

Nye muligheter i EU vil gi deg som kunde nye muligheter

Vi jobber kontinuerlig med å videreutvikle våre tjenester slik at du også kan se kontoer du har i andre banker i vår nett- og mobilbank. I denne forbindelse har vi oppdatert vilkårene for innskudd og betalingstjenester.

• Sikkerhet: Alle tredjepartsaktører skal være godkjent av myndighetene. I tillegg er de underlagt tilsyn fra Finanstilsynet og Datatilsynet. De kan kun få tilgang til betalingskontoene dine. De får ikke informasjon om lån, forsikringer eller fond.

• Fullmakt: Du må gi fullmakt til hver enkelt av de aktørene du selv ønsker at skal ha tilgang til kontoene dine. Før du inngår slike avtaler, anbefaler vi at du setter deg grundig inn i hvem og hva du gir fullmakt til. Etter at du har gitt fullmakt, kan du for eksempel se Nordea-kontoene dine i nett- og mobilbanken til andre banker. 

Du kan lese mer om PSD2 hos Finans Norge og Finanstilsynet.

Derfor blir du logget ut etter 5 minutters inaktivitet

For å beskytte mot at uvedkommende utnytter forbrukere som går fra datamaskinen uten å logge ut av nettbanken, har det blitt innført en grense på 5 maksimalt 5 minutter med inaktivitet før brukeren skal logges ut. 

Bakgrunnen for dette er i all hovedsak å beskytte mot at sensitiv betalingsdato ikke blir tilgjengelig for omverdenen. Nordea har ikke mulighet for å utvide denne tiden, selv om kunden selv skulle ønske det.