Dette skjer automatisk i banken når en kunde går bort

Sperring av kundeforholdet

Avdødes kundeforhold sperres automatisk. Dette betyr at nettbank, kontoer og kort lukkes. Selv om du tidligere kunne disponere kontoene, har du ikke lenger tilgang etter dødsfallet.

Dette stopper automatisk:

  • Avtalegiro, eFaktura og brevgiro: Alle faste trekk og betalinger stopper.
  • Sparing og interne overføringer: Alle spareavtaler og overføringer mellom avdødes egne kontoer avsluttes.

Lån og gjeld

  • Boliglån i Nordea: Betalingene fortsetter i tre måneder, så lenge det er penger på kontoen. Etter tre måneder, eller hvis kontoen går tom, sendes påminnelser til boets adresse. Ønsker noen av arvingene å overta lånet, må de søke om nytt lån. Ved uskifte overføres boliglånet til gjenlevende ektefelle.
  • Øvrige lån: Automatisk betaling stoppes.

Kontoer og innbetalinger

Selv om kontoene er sperret, kan det fortsatt settes inn penger på dem. Dette gjør det mulig å dekke utgifter som påløper i perioden etter dødsfallet.

Fondsandeler og investeringer

Hvis avdøde hadde fondsandeler, en VPS-konto eller en aksjesparekonto (ASK), må du sende inn skifteattest og fullmakt før investeringene kan selges eller overføres.

Livsforsikring og pensjon

Forsikringsselskapene sender informasjon om eventuelle livsforsikringer til avdødes adresse når de mottar melding om dødsfallet. Det kan også være lurt å sjekke om avdøde hadde andre forsikringer, privat pensjon eller pensjonsordning gjennom arbeidsgiver.

Hvordan betale avdødes regninger

Når vi mottar beskjed om dødsfallet fra Folkeregisteret, sperres avdødes kundeforhold automatisk. Før det er utnevnt en bobestyrer, kan dere sende regninger til oss, så betaler vi dem fra avdødes konto. Regningene må være i avdødes navn eller vise til avdøde (for eksempel faktura for begravelse), og påføres kontonummeret som skal belastes. Du kan laste opp regningene i  Mine meldingerÅpnes i nytt vindu, eller sende dem per post til: Nordea, Postboks 1166 Sentrum, 0107 Oslo.

Før skifteattest foreligger, kan vi betale innsendte regninger i opptil tre måneder fra dødsdato. Regninger vi kan betale for dere:

  • begravelse
  • restskatt
  • husholdningsregninger som strøm, telefon, husleie og offentlige avgifter

Når skifteattesten er klar, overtar fullmektig ansvaret for videre betalinger.

Dokumenter du som etterlatt må sende til banken

For å gi deg tilgang til avdødes midler, trenger vi noen dokumenter:

  • Skifteattest eller uskifteattest: Denne får du fra Tingretten etter at du har sendt inn erklæring om skifte eller uskifte.
  • Fullmakter: Hvis dere er flere arvinger, må dere bli enige om hvem som skal være bobestyrer. Hver arving må da fylle ut skjemaet Fullmakt ved privat skifte av dødsboÅpnes i nytt vindu, som sendes til Nordea.
  • Kopi av legitimasjon: Vi trenger kopi av pass, førerkort eller bankkort med bilde fra hver arving og eventuell bobestyrer eller fullmektig.

Du kan laste opp dokumentene i Kontakt og meldingerÅpnes i nytt vindu når det passer deg, eller sende dem per post til oss. Husk å sende kopier per post, siden du kan trenge originalene til andre formål.

Så snart vi har mottatt og behandlet dokumentene, vil midlene gjøres tilgjengelige for bobestyrer, som deretter har ansvar for å fordele midlene og behandle dødsboet.

Få oversikt over avdødes bank-, pensjon- og forsikringsforhold

Bruk god tid på å få oversikt over avdødes økonomiske situasjon. Tingretten kan utstede en formuesfullmakt som gir deg innsyn i avdødes formue og gjeld. Et godt utgangspunkt er avdødes siste skattemelding. Sjekk også om avdøde var medlem i en fagforening, eller hadde livsforsikring eller tjenestepensjon.

I de første 60 dagene etter dødsfallet kan arvelaterens ektefelle, eller samboer med felles barn, også kreve innsyn i avdødes formues- og gjeldsforhold uten formuesfullmakt.

Hit sender du dokumenter eller regninger

Send via Kontakt og meldingerÅpnes i nytt vindu (krever innlogging).

eller 

Send per post til:
Nordea Bank Abp, filial i Norge
Kunde Konto PM
Postboks 1166 Sentrum
0107 Oslo

Vårt livsforsikringsselskap Nordea Liv kan kontaktes om livsforsikring og pensjonsordninger på tlf. 23254700.

Har du spørsmål?

Kontakt oss gjerne på chat via nettbank eller mobilbank eller eventuelt på tlf. 23 20 60 01

Start sikker chat Åpnes i nytt vindu