Lav boliglånsrente

For akademikeren Ingvild Sagevik og samboeren var det i hovedsak to ting som gjorde at de valgte å gjennomføre et bankbytte nå: 

– Jeg har ikke hørt om noen som har fått lavere boliglånsrente enn den vi har gjennom fagforbundet jeg er organisert i. Forbundet har fått en avtale med Nordea, så da var det et enkelt valg å bli med videre. 

– Så var det spesielt én liten ting som var veldig viktig for oss. Det er tilgangen til lounge på flyplasser med Premium-kredittkortet vi har gjennom Nordea, som er en del av avtalen med fagforbundet. Denne tilgangen forsvant plutselig med kortet hos forrige bank, og da stod vi der og ble nektet adgang da vi var ute og reiste. Ganske kleint, ler Ingvild. 

Før vi prater videre, skyter Ingvild inn en ting til som var viktig for henne: 

– Apple Pay! Det må jeg ikke glemme. Det er superviktig for meg. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde gått for Nordea hvis banken ikke hadde gitt meg mulighet til å betale med mobilen. 

Dette liker Ingvild best med å være Nordea-kunde

  • En av markedets beste boliglånsrenter gjennom fagforbundet. 
  • Muligheten til å kunne betale kontaktløst i butikk og på nett med Apple Pay, Samsung Pay og Google Pay. 
  • Intuitiv og brukervennlig mobil- og nettbank. Også mulighet til å snakke med et menneske ved behov. 
  • Funksjonalitet som gjør livet lettere! 
  • Nordea Premium kredittkort via fagforbundet med «Lounge Key», som gir henne tilgang til fire gratis loungebesøk i året. 

Problemfritt bankbytte

Bankbytte skal være enkelt, men samtidig er det et valg som er forbundet med litt høy puls, forklarer Ingvild. 

– Jeg tenkte vel at det var litt stress å bytte. Det var jo ikke noe jeg gledet meg så veldig til, men det har gått veldig smooth. 

– Det var en veldig grei prosess. Alt gikk enkelt og digitalt. Så ble vi ringt opp av en rådgiver som gikk gjennom de spørsmålene banken hadde rundt økonomien vår og hjalp oss med alt det praktiske vi lurte på med avtaler og slikt. 


Ingvild forteller at de forholdt seg til maks to personer i hele prosessen. 

– Lurte vi på ting, sendte vi bare mail direkte til rådgiveren.  

– Så ikke noe trøbbel med betalinger og avtalegiroer som flyttes? Det er kanskje litt typisk når man bytter bank? 

– Jeg ser egentlig på bankbytte som en gyllen mulighet til å ta stilling til alle avtalene mine og rydde opp i abonnementer. 

– Nordea har jo faktisk også en funksjon hvor du kan si opp abonnement direkte i appen. En av avtalegiroene mine fra forrige bankkonto hadde ikke blitt lagt inn, men da var det enkelt å få hjelp ved å chatte i mobilbanken. 

Trygt å bytte til en stor bank

Det er i de situasjonene der det er fint å få snakket med et menneske at Ingvild finner trygghet i å ha byttet til en stor bank. 

– Det er utrolig fint å kunne ha en samtale med en rådgiver for å skreddersy muligheter for akkurat min økonomi når jeg trenger det. 

– Det å kunne ha en diskusjon med noen og få vite at hvis jeg gjør slik, så er konsekvensen dette. Det er verdifullt. Mye kan jeg jo finne ut av selv, men samtalen med en rådgiver betyr mye for meg når jeg for eksempel en dag skal utvide lånet hvis vi skal kjøpe ny bolig.

 

Hvordan har det vært å ta i bruk en ny mobil – og nettbank? 

– Banken jeg byttet fra hadde ikke det mest moderne opplegget, så det har gått veldig greit. Jeg har endret litt på forsiden. Det jeg ikke har bruk for å ha der, har jeg fjernet. Nå har jeg en veldig oversiktlig forside tilpasset mitt behov, sier Ingvild. 

– Det har også vært fint å leke seg litt med budsjettfunksjonen og få en oversikt over hva jeg bruker penger på i innsiktsmuligheten. Dette er funksjonalitet som gjør livet mitt lettere. Det er akkurat det jeg ønsker meg fra en bank: At de skal gjøre livet mitt lettere.