Hvilken app bør jeg bruke?

Det korte svaret er: Du kan bruke hvilken app du vil! Eller begge to.

Både Nordea ID-appen og BankID-appen kan brukes til å logge på nett- eller mobilbanken, signere dokumenter, og til å logge inn på offentlige nettsteder.

Vi oppfordrer alle nye kunder til å bruke BankID-appen, siden den blir BankID-løsningen vår i fremtiden. De som allerede bruker Nordea ID, kan likevel fortsette med det en god stund til.

Hva er forskjellen på BankID-appen og Nordea ID?

BankID er en elektronisk legitimasjon som brukes av alle norske banker. Det finnes flere måter å bruke BankID på, og to av disse er Nordea ID-appen og BankID-appen. Nordea ID er laget av Nordea, mens BankID-appen er laget av BankID.

De viktigste forskjellene mellom de to appene er:

  1. Med Nordea ID-appen er det enklere å godkjenne betalinger i nett- og mobilbanken vår, fordi du kan bruke ansikts- og fingergjenkjenning.
  2. Med BankID-appen kan du legitimere deg fysisk hos både Posten og Vinmonopolet.

Hva skjer med Nordea ID framover?

BankID-appen kommer på sikt til å erstatte Nordea ID som vår BankID-løsning. Før det skjer må vi likevel være helt sikre på at BankID-appen virker like godt sammen med nett- og mobilbanken vår som Nordea ID. 

Nordea ID vil ikke forsvinne helt. Den skal blant annet kunne brukes av barn og andre som av ulike grunner ikke kan få BankID, til å logge seg inn i nett- og mobilbanken vår.

PS! Svindlerne følger med

Svindlere prøver ofte å lure kunder når det skjer endringer som dette, for eksempel ved å sende deg falske meldinger. Du finner derfor alltid en kopi av e-poster og SMS-er fra oss i nett- og mobilbanken - så vet du at de er ekte.

Husk også at vi aldri lenker direkte til innloggingssiden i nettbanken i meldingene våre. Vi ber deg heller ikke om sensitiv informasjon som BankID- og kortinformasjon, eller passord og koder.

Har du fått en henvendelse som virker tvilsom? Kontakt oss via "Hjelp" i mobil- eller nettbanken.