Målet for svindlerne er å få tak i pengene dine. Hvordan gjør de det? De vil prøve å få deg til å oppgi koder og passord til BankIDen din, kortinformasjon, innloggingsinformasjon, eller be deg laste ned en programvare som gir tilgang til din PC eller telefonen. De kan også forsøke å overbevise deg om å overføre pengene selv til en «sikker» konto, eller investere i produkter som ikke eksisterer.

Er du i tvil? 

Husk at vi aldri vil be deg oppgi sensitiv informasjon (BankID-informasjon, kortinformasjon, passord eller annen innloggingsinformasjon) over e-post, SMS eller telefon. 

Spør deg selv hva du blir bedt om å gjøre, som for eksempel: 

  • Ikke trykk på lenker i e-post eller SMS hvor du blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon.  
  • Aldri gi fra deg BankID-informasjonen din eller kortinformasjonen din til andre – selv ikke til banken, Politiet eller Økokrim. 
  • Blir du bedt om å overføre penger? Aldri overfør penger på oppfordring fra noen andre. 

Lurer du på om e-posten kommer fra oss? Les mer om e-postutsendelser fra Nordea her. 

Tips oss:

Hvis e-posten eller SMSen bruker Nordea som avsender eller ser ut som den kommer fra Nordea vil vi gjerne bli informert.  

Du kan videresende meldingen til vår tipsadresse:

  • E-post videresendes til Åpnes i nytt vindu
  • SMS videresendes til 06001. Skriv “MAL” i tekstfeltet etterfulgt av meldingen.

Merk at du ikke vil få svar på henvendelsen.

Slik avslører du phishingforsøk 

Svindel - Falsk e-postPhishing-epost

Dette er et eksempel på en falsk e-post. Legg særlig merke til avsenderadressen og lenken i e-posten. Her blir du lurt til å tro at kontoen din er suspendert. Når du trykker på lenken kommer du videre til en falsk innloggingsside – en «phishingside», som fisker etter sensitiv informasjon som BankID- og kortinformasjonen din. 

Mistenker du at en e-post du har mottatt er et svindelforsøk? 

  • Ikke klikk på lenken, eller åpne vedlegget i e-posten. 
  • Ikke svar på e-posten.
  • Slett e-posten eller videresend den til oss. 

Svindel - Falsk SMSPhishing-SMS

Dette er et eksempel på en falsk SMS. Her blir du lurt til å tro at vi har oppdaget mistenkelig aktivitet på kontoen din. Legg særlig merke til avsendernavnet i meldingen. Svindlerne har brukt en teknikk, kalt spoofing, som får det til å se ut som om SMSen er sendt fra Nordea. Hvis du trykker på lenken kommer du til en falsk nettside hvor du kan bli bedt om å skrive inn sensitiv informasjon. Hvis du trykker på lenken og skriver inn informasjonen som etterspørres kan denne misbrukes av svindlerne. 

Mistenker du at en SMS du har mottatt er et svindelforsøk? 

  • Ikke klikk på lenken.
  • Ikke svar på SMSen.
  • Slett SMSen eller videresend den til oss. 

Svindel - Falsk innloggingsside

Falsk innloggingsside

Dette er et eksempel på en falsk innloggingsside, en såkalt phishingside. Nettsiden er opprettet og kontrollert av svindlerne. Hvis du skriver inn informasjon på denne siden får svindlerne informasjonen du skriver inn. Avhengig av hvilken informasjon du skriver inn, kan svindlerne bruke denne til å logge seg inn i nettbanken din, eller bruke kortet ditt på nett. 

Svindelmetoder

Les mer om de forskjellige svindelmetodene, og få flere tips til hvordan du avslører svindelforsøk. 

Ofte stilte spørsmål om svindel